کد مطلب:173193 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

سرمشقی برای همه
راه رسیدن به مقام های عالی انسانی و دستورالعمل انسان جامع و كامل شدن، در كتاب های آسمانی بیان شده كه برترین و كامل ترین آنان قرآن شریف است.

در قرآن نیز برنامه ها و دستورهای جامع در مسائل سیاسی، عبادی، فرهنگی، اجتماعی و... بیان شده است. در این میان، رفتار، كردار و گفتار پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم سرمشق همیشگی هر مسلمانی است و اصولا خداوند هر بنده ای را به اندازه تأسی و پیروی از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم دوست می دارد، همان گونه كه میزان دوست داشتن خدا بستگی كامل به میزان تبعیت از پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم دارد:

(قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونی یحببكم الله) [1] ؛ بگو: اگر خدا را دوست می دارید از من پیروی كنید تا خدا (نیز) شما را دوست بدارید!


(و ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا)؛ [2] آن چه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای شما آورد، بگیرید (و به آن عمل كنید) و از آن چه شما را نهی نمود، دوری گزینید.

رسولان الهی واقعا مصداق حقیقی حرم خدایند و باید دیگران از آنان الگوگیری نمایند. چون رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جامع و كامل است، اطاعت از ایشان بر همگان لازم و واجب است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اوصیای بر حق او، همه مصداق روشن و كامل عرش الرحمن و حرم الله هستند و برای این هدف الهی مبعوث شدند و زحمات طاقت فرسایی هم چون جنگ ها، شهادت ها، جانبازی ها و زندان ها را برای رساندن انسان ها به مقام های عالی الهی متحمل شدند.

انسان هایی كه در میان اقوام گذشته از رسول الهی سرپیچی نمودند، همگی سقوط كرده و مشمول عذاب الهی شده اند.


[1] آل عمران (3) آيه ي 31.

[2] حشر «59» آيه ي 7.